Wednesday, November 30, 2011

Dari Minat@Hobi kepada Pendapatan

Assalamulaikum dan Salam Sejahtera, Salam 1ikan

Kepada pengemar2 dan pencinta2 arowana. Kita sedia maklum bahawa pasaran untuk anak arowana jenis Malaysian Gold sangatlah kurang memberangsangkan. Hal ini adalah kerana terlalu banyak farm yang di buka dan owner2 farm tidak menjaga susur galur variasi habitat jenis Malaysian Gold ini. Tau nk kaya saja..puihhhhhhh…

Dalam keadaan ini, induk2 yang telah bercampur akan menghasilkan anak yang bukan dalam variasi asal habitat berkenaan. Di sebabkan hal ini lah, kadang2 terdapat anak2 ikan yang kualiti nya amat rendah dan tidak mengikut sepenuh nya seperti keadaan induk asal. Maka hal ini telah memburukkan lagi nama arowana Malaysian Gold dari Bukit Merah yang tersohor dengan keasliannya dan kualitinya yang amat bernilai.

Sebenar nya tak banyak farm2 di Bukit Merah dan Malaysia yang mempunyai induk2 liar dari Tasik Bukit Merah (Sg.Kerian). Ini menyebabkan permintaan terhadap anak2 ikan yang sentiasa berada dalam keadaan habitat asal ini bertambah. Maka dengan ini saya berpendapat, jika kita dapat menjaga susur galur habitat asal arowana jenis Malaysian Gold ini, keadaan pasaran pada masa akn datang lebih bagus dan peminat2 arowana akan berbangga dengan hasil yang terbaik dari habitat asal Malaysian Gold ini.

Jadi, kepada penggemar2 dan peminat2 arowana, jika anda berminat untuk menjadikan arowana ini sbg 1 hobi di masa lapang. Kalian juga sbnr nye mampu merialisasikan ianya sebagai sumber pendapatan di masa akan datang.

Bagaimanakah kita hendak menjaga susur alur habitat ini???.

Yaaaaa, anda boleh membeli anak ikan arowana jenis Malaysian Gold (F1) dari saya dan jaga sendiri sehingga besar. Apabila sudah menjangkau usia 3 tahun. Kita sama2 kembalikan ikan kita ke dalam kolam untuk proses mengawan. Dengan ini sebagai penghobi kepada arowana dalam masa yang sama kita juga mampu menjadikan ianya sebagai sumber pendapatan. Sah2 banyak yang kondem saya pasal bagi cadangan mcm ni kan??nanti dulu, saya akn terangkan lebih terperinci lagi.

Banyak yang cakap pada saya, “pahal tanak buat sendiri je, wat ape nk ajak org lain buat”…hahh, di sini saya ingin jelaskan bahawa, jika saya buat sorg2 sampai kesudah la sorg2 jawab nye. Kalau wat ramai2, sok2 nk marketkan ikan ni senang. Untung tak banyak takpe, janji berpanjangan...sikit kalu same merase, banyak kalu same2 kaye ewahhhhhh…hehehehe

Kami di Bumi Emas Aquaculture adalah 1 syarikat yang sedia menawarkan stok Malaysian Gold (F1) kami kepada anda semua. Jika berminat anda boleh berurusan dengan kami. Kami yakin dan percaya kita sama2 mampu menjaga susur galur habitat terulung ini supaya pasaran untuk Malaysian Gold dapat dinaikkan semula.

Terpulang kepada tafsiran anda semua. Kalian boleh datang dan lihat sendiri ikan jenis Malaysian Gold (F1) ini. Saiz yang kami tawarkan adalah sekitar 7-8 inch. Kami akan suntik microcip supaya ikan ini tidak boleh di tukar. Pada masa yang sama kami akan memberikan certificate serta agreement. Jangan risau, saya menjamin kualiti arowana yang dijual kepada anda kerana saya amat serius dalam wawasan saya untuk menjaga susur galur habitat jenis Malaysian Gold ini. Saya takkan sewenang2 nya nk bagi anak ikan lain dan kemudian claim Malaysian Gold (F1) kerana di kemudian hari nya pasti masalah akan menimpa saya. So, Setelah berusia 3 tahun, ikan kita akan disatukansemula di dalam 1 kolam.

Mungkin sumbangan kita tidak lah terlalu besar. Tp berbangga lah kita kerana walau pun usaha yang kecil, kita mampu menjaga habitat purba ini daripada terus pupus di mamah peredaran masa serta pengaruh alam sekitar. Jika duit yang menjadi pengaruh untuk kita. Percayalah, walau pun pelbagai usaha di lakukan nescaya habitat terulung ini pasti akn pupus begitu sahaja dan kebanggaan kita dengan product bertaraf dunia ni akn terhenti di sini. Owhhhhh sedehhhhhhhhh…hahaha

So, terserah pada tafsiran…jika berminat boleh lah menghubungi kami. Tak minat war2kan la kepada kawan2…alaaaaa banyak cara nk tolong kan??hehehe…free je pun…forward la pd kawan2 k…hehehehe..segala usaha anda semua saya dahulukan dengan ucapan terima kasih yang x terhingga…sekian (pencinta arowana)

-(beli anak – jaga sendiri – jadi induk – masuk kolam = duit )

-Hanya kategori Malaysian Gold (F1) sahaja yang ditawarkan

-Harga : RM4500/each (7-8inch)

-Certificate beserta aggrement akan di berikan

Untuk keterangan lanjut anda boleh lah melayari blog kami iaitu http://bumiemasaquaculture.blogspot.com/

5 comments:

  1. perlu diperincikan lagi dr sudut bagaimana sekiranya ikan F1 ini telah masuk kolam, market untuk F1 pada masa hadapan...

    boleh reply di email saya : lan_muc@yahoo.com

    ReplyDelete
  2. menarik ni bro..
    tapi napa utk f1 je?bukak la pluang luas sikit lg.

    ReplyDelete
  3. inilah impian sy...smoge dari hobi sy boleh jadi cam bro sekarang...sy harap dari seko boleh jadi cam bro ade kolam...hobi yg tidak merugi kan...smoge kite di murah kan rezeki..amin..

    ReplyDelete
  4. assalamualikum Bang Naden.....kat sini sy nak bg satu idea penambahbaikan dlm blog abg nie.....bahagian info arowana tu klu boleh abg updatekan gambar utk setiap kategori ikan agar newbie macam saya nie n rakan2 yg lain lebih mengenali jalur galur arowana nie....letakkan gambar baby aro n induk aro skali.....so barula ada ummph......... sharul arell @ afc

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum......sekarang saya boleh dapatkan mg gred A saiz 8 inci siap dah balut habis sisik 6 dengan harga cuma RM 1400 sahaja. Dari sehari ke sehari market arowana merudum teruk. Pasaran sekarang bukan lagi dimonopoli oleh bumiputera.

    ReplyDelete