Sunday, December 11, 2011

Memperkenalkan Malaysian Gold Blue Based Gred F1 (MGBB F1)


MG Blue Base F1 merujuk kepada anak aro MG hasil dari induk jantan dan betina yang kedua-duanya induk itu original wild/ liar tasik bukit merah dan sungai kerian dan sungai2 yang bercantum dengan sungai kerian (sungai alor pongsu, sungai bagan samak, sungai lubuk buntar dan bbrapa lg sungai)

Ia merupakan spesis MG blue base yang paling cantik dan paling mendapat permintaan dan demand yang paling tinggi di kalangan kaki/specialist/otai arowana. harganya mencecah rm4000 hanya utk saiz 2-2.5 inci.

Spesis ini amat sukar untuk diperolehi disebabkan:
  1. Permintaan terlalu tinggi terutama trader utk pasaran luar negara dan dlm.
  2. Hanya harvest 2 kali setahun (bulan 4&5 dan bulan 9&10), unik sebab ikut habitat asal wild hanya 2 kali setahun dapat anak. so, sudah tentu kuantitinya pun terlalu limited.
  3. Hanya beberapa biji kolam shj di malaysia dan dunia shaja yang ada kualiti ini. kalau anda memiliknya anda amat beruntung tapi jangan sampai kena tipu, ramai orang dan farm yang claim dia punya kolam f1, tetapi majoritinya tipu, so sila rujuk otai2 seblum membeli
Gambar di atas diambil umurnya baru nak masuk 9 bulan, tanpa tunning apa, anda boleh tengok kualiti MGBB F1, dimaklumkan jenis ini akan perfect warnanya ketika usia 1 tahun setangah, bayangkan mcm mana rupa kalau dah perfect.

Nota kaki: MGBB F1 di atas dari kolam hj talib (andak), dimana kolam F1 ini mengandungi 17 ekor ORIGINAL MG Blue Base WILD/Liar yang ditangkap sejak tahun 1980-an lagi, tidak ada campuran dengan non-wild. so , purebreed MGBB F1.

4 comments:

  1. wowwww....
    subhanallah...
    cantik betull...
    ikan idaman ku...
    nak seko barderrrr... ^.^

    ReplyDelete
  2. pergh ikan superb.......... bilerla ada rezeki utk menjadi haiwan peliharaan nie....sungguh indah ciptaan ALLAH......Subhanallah takjub dibuatnya.....

    ReplyDelete
  3. isyaallah thn 2012 spesis ni akan menjadi milikku...semoga dipermudahkan olehNya....

    ReplyDelete